'Alpha Students heeft me zoveel gebracht, en dat per toeval!'

Geertje
23 jaar
Per toeval komt Geertje op Alpha Students terecht. ‘Ik heb er niet heel erg over nagedacht om het te gaan doen.’

'Alpha Students heeft me zoveel gebracht, en dat per toeval!'

Geertje (23) komt uit een christelijk gezin. 'We waren thuis open over geloven, ik werd ermee opgevoed. Ik ging naar clubs van de kerk en zat op een christelijke school. Het totaalpakketje aan uiterlijke christelijke dingen was eigenlijk wel compleet.'

Na de middelbare school gaat Geertje in Zwolle studeren aan de kunstacademie, de opleiding tot theaterdocent. ‘Dat was best wel een harde wereld eigenlijk. Ik heb weleens gedacht: misschien kan ik hier iets met het geloof. Maar daar heb ik nooit serieus stappen in ondernomen. Ik zat niet bij een christelijke studentenvereniging. Mijn klasgenoten waren mijn vrienden, we waren heel hecht.’

Ik ben helemaal niet zo zweverig, echt niet.

In die periode leert ze Henriëtte kennen, via een jongerenvereniging van de kerk waar ze beiden vrijwilligerswerk doen. ‘Ik vertelde Henriëtte over mijn struggles met het handen en voeten geven aan mijn geloof. Ze zei: ‘”Nou, ik begin maandag met Alpha Students bij Navigators Studentenvereniging Utrecht (NSU), als leiding. Vind je het leuk om mee te gaan?”‘

‘Ik dacht: oh, leuk, gewoon een kennismakingsavond. Even het NSU-sfeertje proeven, en na die avond ga ik er ook weer vandoor want Utrecht is niet handig voor mij … maar ik bleef. Ik kan niet echt duidelijk zeggen waarom, maar het was een soort van magneet. Ik ben helemaal niet zo zweverig, echt niet. Maar ik dacht: hier moet ik gewoon zijn.’

'Je kan bidden … maar geloven en christen zijn, dat zijn toch wel twee verschillende dingen, vind ik'

Kerkdienstje dit, dingetje dat.

‘Je kunt zeggen dat Alpha een soort basiscursus is over het geloof. Ik wist die basisdingen eigenlijk ook gewoon: over God, de Bijbel, kerkdienstje dit, dingetje dat. Mensen vragen weleens: “Heb jij Alpha gevolgd? Jij bent toch gewoon gelovig? Alpha is toch voor mensen die niet gelovig zijn?” Toch kan je weten hoe het geloof in elkaar steekt, je kan bidden … maar geloven en christen zijn, dat zijn toch wel twee verschillende dingen, vind ik.’

‘Aan het begin moest ik op Alpha wel erg inkomen. Ik zat daar ineens met mensen die ook christelijk zijn en heel open over hun geloof praatten. Maar ik stelde me ook steeds kwetsbaarder op. Op Alpha ben ik eigenlijk voor het eerst echt open gaan staan voor wat God mij te vertellen had: dingen die ik gewoon echt niet wist. Of misschien wel wist, maar niet begreep. Doordat ik mensen sprak die een andere visie hadden, of al verder waren, ging ik echt leren.’

God is veel dichterbij dan ik dacht.

Dat leerproces heeft Geertje veel gebracht. ‘Het heeft me dichtbij God gebracht. Ik bad bijvoorbeeld al wel, maar niet met m’n hart. En niet om heel geestelijk te zijn hoor, maar ik vind het nu heerlijk om ’s ochtends wakker te worden en te zeggen: “God wat gaan we vandaag doen? Laten we even bidden en praten met elkaar.” Dat geeft zo veel meer perspectief in je leven. God is veel dichterbij dan ik dacht.’

‘Ik heb door Alpha ook bepaalde keuzes gemaakt. Ik denk nu: oké, een leven met Jezus, wat hoort daar bij? Daar ga ik voor. En wat hoort daar niet bij? Dat doe ik niet meer. Ik lees nu het Bijbelboek Lucas over het leven van Jezus. Hoe hij handelde en met mensen omging … ik wil daar gewoon heel erg op lijken. Ik houd van mensen, ik vind het leuk om met mensen in contact te zijn. Nu probeer ik dat ook echt te koppelen aan God en te durven zeggen: ‘Hé, ik ben christen, mag ik voor je bidden?’, in plaats van alleen maar een leuk gesprek te hebben en weer te gaan.’

'Zelfs mijn huisgenoot zei dat ze merkte dat ik veranderde'

Alpha Students heeft me zo veel gebracht, en dat per toeval eigenlijk!

‘Er is echt een verschil met voor en na Alpha: ik ben een ander persoon. Zelfs mijn huisgenoot zei dat ze merkte dat ik veranderde. Het is niet per se zo dat ik na Alpha het geloof snap, want ik snap het nog niet allemaal. Maar ik weet wel wat het doel van het leven is. Alpha Students heeft me zoveel gebracht en dat per toeval eigenlijk. Ik vind echt dat iedereen Alpha moet gaan doen!’

Benieuwd naar Alpha? Vind er een bij jou in de buurt!