'Ik zat met de vraag: ben ik wel een christen?'

Lucas
19 jaar
'De eerste keer dat ik op Alpha binnenkwam, zat ik een beetje om me heen te kijken van: wat moet ik nu?'

'Ik zat met de vraag: ben ik wel een christen?'

Lucas (19) groeit op in Berkenwoude: 'Met mijn ouders en broer, altijd wel gezellig. Vijftien jaar lang gingen we zondagochtend en -avond naar de PKN (Protestantse Kerk Nederland). Daarna zijn we, omdat het ’s ochtends een beetje saai was, naar een andere kerk gegaan. Daar heb je een band. Dat sprak wat meer aan. Ik heb ook op een christelijke school gezeten. Dus ik ben wel lekker christelijk opgevoed, zeg maar.'

Ben ik wel een christen?

‘Ik vond het geloof niet heel boeiend. Het hoorde erbij. Eigenlijk ging ik vooral voor mijn ouders naar de kerk, zelf wilde ik liever niet gaan. Negen van de tien keer lette ik niet op. Ik dacht op dat moment in mijn leven dat het belangrijkste was dat je je leven een beetje uitstippelt: VWO afronden, lekker drie/vier jaartjes studeren, daarna een baan en dan heb je een leuk leven.

Ik was ook niet gemotiveerd om echt hard te werken. Ik vond het chill om avonden niks te doen en gewoon lekker te gamen. Over levensvragen dacht ik niet echt na, maar ik zag wel mensen voor wie geloof heel belangrijk was. Ik dacht dan: hoe kan je dat nou zo leuk en belangrijk vinden? En hoe krijg je dat? Dan vroeg ik mezelf wel af: ben ik dan wel een christen? Maar ik was niet actief naar antwoorden op zoek.’

Misschien leer ik wel wat over God…

Via zijn broer David komt Lucas in contact met Alpha – Students: ‘Hij zat bij de studentenvereniging Navigators. Ik zag dat hij daar heel erg veranderd was. Dat vond ik wel vet. Toen we op vakantie een diep gesprek hadden dacht ik: hij denkt wel wat meer over dingen na dan ik.

Ik was inmiddels bezig met mijn studie International Business Administration. David vroeg me mee naar Alpha – Students en ik dacht: wel leuk, ik heb toch niet zoveel te doen op de donderdagavond. Gewoon een beetje nieuwe mensen leren kennen en misschien leer ik wel wat over God. En ik zat nog wel met de vraag: ben ik wel christen?’

'Ik wilde Gods liefde graag ervaren, maar ik liep een beetje vast'

Ik dacht: Hij bestaat echt

‘De eerste keer dat ik binnenkwam, zat ik een beetje om me heen te kijken van: wat moet ik nu? En toen kwamen er gelijk mensen op me af om te vragen of ik wat wilde drinken’, vertelt Lucas. Mensen zijn in hem geïnteresseerd en Lucas voelt zich op z’n gemak in de gesprekken met anderen: ‘Er kwam naar voren dat God mensen verandert en aanwezig is in de levens van mensen. Toen dacht ik wel: oh, dat herken ik niet echt. Ik was wel geïnteresseerd in hoe anderen dat ervoeren. Je kon elkaar gewoon vragen stellen.’

Op het Alpha-weekend maakt hij een bijzonder moment mee. ‘Dat was een beetje het moment waarnaar ik zocht. Ik wilde Gods liefde graag ervaren, maar ik liep een beetje vast. Op de zaterdagavond was ik aan het nadenken en Bijbellezen. Ik had het idee dat ik precies de goede stukjes las. Mensen hebben voor mij gebeden en ik heb toen denk ik voor het eerst oprecht gebeden. Ik merkte echt Gods liefde en dacht: ja, Hij bestaat echt.’

 

'Ik was vrolijk, het was compleet anders. Ik had eerder positieve gedachten dan negatieve gedachten'

Het is veel fijner om het samen te doen

‘De eerste anderhalve maand na Alpha was het echt top. Ik was vrolijk, het was compleet anders. Ik had eerder positieve gedachten dan negatieve gedachten. Bijbellezen en bidden ging beter. Ik zie echt dat ik in die tijd dichter naar God toe ben gegroeid. Daarna merkte ik ook dat het met ups-and-downs ging. Af en toe voelde ik me even slecht en liet ik de Bijbel even links liggen. Maar ik had ook dagen dat ik besefte dat ik God nodig had.’

Na Alpha organiseert de vereniging van Lucas nog een vervolgcursus: ‘Dat was echt tof. We gingen met een groep eten en Bijbellezen. Iedereen deelde wat hij/zij over dat Bijbelgedeelte vond. Door er met anderen over te praten komt je erachter: hé, die vraag heb ik ook, anderen hebben ook weleens moeite met bepaalde dingen. Ik denk dat ik ook wel echt andere mensen nodig heb om me scherp te houden. Het is veel fijner om het samen te doen.’

Je kan ook gewoon lekker gaan eten voor drie euro!

Lucas noemt zijn Alpha-ervaring ‘top’: ‘Ik spreek mensen van Alpha nog steeds, sommige zijn echt vrienden geworden. Het is niet meer zo van: oh ja, God is er ook nog. Ik besef dat ik God ook nodig heb. Ik merk dat ik rustiger ben.’

Inmiddels is Lucas gespreksleider bij Alpha: ‘Het is echt leuk om Alpha door te geven aan anderen. Sowieso is het heel gezellig. En ik denk dat het belangrijk is om na te denken over wat je gelooft. Als je naar Alpha gaat, kan je echt God aan het werk zien, denk ik. Er gaat sowieso iets gebeuren. En als je dat niet wilt, kan je ook gewoon lekker goedkoop gaan eten, haha!’

Benieuwd naar Alpha? Vind er een bij jou in de buurt!