'Ik heb het geluk dat ik God nu al heb leren kennen'

Kay
27 jaar
Het mooie aan Alpha vindt ze dat het een laagdrempelig concept is. 'Het is erg makkelijk te begrijpen.'

Ik heb het geluk dat ik God nu al heb leren kennen

Kay* (27) studeert in Nederland. Ze ontvangt een uitnodiging voor een christelijke fellowship voor Chinese studenten, waar ze een Alpha volgt en meer ontdekt over God.  

Kay is een slimme, jonge vrouw. Na een aantal jaren in Canada gestudeerd te hebben, studeert ze nu al twee jaar aan een universiteit in Nederland. Onderwijs heeft altijd een grote rol in haar leven gespeeld. ‘Het belangrijkste voor mij was om mijn school goed af te ronden. Chinese ouders willen graag dat hun kinderen het perfect doen. De lat ligt hoog. Iedereen wil naar een goede universiteit.’ Dat is niet gek als je bedenkt dat gezinnen in het land vaak niet meer dan één kind hebben. ‘Wij zijn de generatie van de eenkindpolitiek in China’, vertelt Kay. ‘We staan op en gaan naar school. Dat is het enige waar we aan denken. Er zijn zelden momenten waarop we praten over de zin van het leven en wat we echt willen bereiken in ons leven.’

 

'Ik wilde weten waarom; waarom was ik de persoon die God erbij wilde hebben?'

Nederland

Na de middelbare school vertrekt Kay naar Canada om daar te gaan studeren. Daar komt ze in aanraking met christenen en gaat ze voor de eerste keer in haar leven naar een kerk. ‘Al mijn familieleden zijn niet religieus.’ Glimlachend voegt ze daaraan toe: ‘Voor zover ik weet.’ Het christendom is helemaal nieuw voor haar. Na een tijd doorgebracht te hebben in Canada en Engeland gaat ze studeren in Nederland. En ook in Nederland wordt ze meegevraagd naar de kerk. ‘Ik werd zo vaak uitgenodigd door God, in Canada, in Engeland en hier. Ik wilde weten waarom; waarom was ik de persoon die God erbij wilde hebben?’

Chinese studenten

In de kerk ontmoet ze iemand die haar kennis laat maken met een ‘fellowship’ voor Chinese studenten, die samenkomen in het huis van een Nederlands echtpaar. Ze voelt zich al snel thuis. Er wordt traditioneel Chinees gegeten en met meer dan dertig studenten verdiepen ze zich in het christendom. De meerderheid van deze studenten is (nog) geen christen. Als de zomer aanbreekt start het echtpaar met een deel van de groep met een Alpha. Halverwege de cursus komt Kay tot geloof.

Het mooie aan Alpha vindt ze dat het een laagdrempelig concept is. 'Het is erg makkelijk te begrijpen.'

Als wind

Lachend vertelt ze: ‘Ik ben vergeten welke dag. De man van het echtpaar vroeg aan mij: “Geloof je dit? Geloof je wat Jezus zegt?” Ik zei: “Ja, dat geloof ik”, zonder dat ik daarover na hoefde te denken. Toen zei hij tegen mij: ‘Gefeliciteerd, je bent nu een van ons. Je bent mijn zuster.”‘ Maar niet alles was simpel voor Kay tijdens Alpha. Het gedeelte dat Jezus stierf en weer opstond bijvoorbeeld; een conflict tussen wetenschap en de Bijbel. ‘Maar we kunnen iets niet ontkennen, omdat we het niet kunnen zien.’ Tijdens Alpha hoort ze hoe Nicky Gumbel (oprichter van Alpha) uitlegt dat God als de wind is; we kunnen Hem niet zien, maar Hij raakt mensen aan. Het mooie aan Alpha vindt ze dat het een laagdrempelig concept is. ‘Het is erg makkelijk te begrijpen.’

Mijn ouders

Nadat Kay tijdens Alpha tot geloof kwam, is haar leven veranderd. Ze vertelt: ‘Jezus kwam mij echt tegemoet. Hij accepteerde mij, zelfs toen ik niet volledig in Hem geloofde. Geloof is iets wat ik miste voordat ik God leerde kennen. Het geeft mijn leven zin. Het verdiept mijn leven. Ik heb weinig mensen verteld over mijn geloof, maar wel iedereen bij de fellowship. Ik heb het mijn ouders nog niet verteld, omdat mijn ouders nog niet in Jezus geloven. Ik weet niet hoe zij zouden reageren, maar ik wil het hen laten zien. Als ik terugga naar China wil ik het ze vertellen.’

Succesvol

Kay heeft nu meer begrip voor haar ouders, vooral voor haar moeder die niks heeft met religie. Ze kan makkelijker met haar moeder omgaan en voelt meer compassie voor haar. ‘Ik weet niet of het door mijn leeftijd komt of door Gods liefde.’ Ze lacht: ‘Misschien wel allebei.’ Als ze naar de toekomst kijkt, zegt ze: ‘Ik heb het geluk dat ik God nu al heb leren kennen. Het maakt mij niet meer uit of ik succesvol ben in de toekomst. Als ik geen succesvolle baan krijg, kan ik daar mee leven. Dat is niet meer mijn levensdoel. Mijn levensdoel nu is om een relatie met God te hebben en om elke dag vol vrede te leven.’

*Omwille van privacy is dit niet haar echte naam of foto.